Peugeot 4007 2.2 HDiF DCS

Peugeot komt met een nieuwe automaat voor de 4007. Het is de eerste automatische versnellingsbak met dubbele koppeling van het Franse merk. Peugeot noemt de nieuwe techniek DCS, Dual Clutch System.

Peugeot heeft een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling ontwikkeld, in navolging van diverse andere merken. Het koppel wordt bij dit soort versnellingsbakken via twee koppelingen op de wielen overgebracht, een voor de even versnellingen en een voor de oneven versnellingen.

Het voordeel is dat het schakelen sneller en soepeler verloopt omdat de volgende versnelling alvast ingelegd wordt. De automatische modus van de DCS heeft twee schakelprogramma’s en het is ook mogelijk om handmatig met flippers achter het stuur te schakelen.

Peugeot hangt de nieuwe versnellingsbak als eerste in de 4007 met 2.2 HDiF motor. Deze 156 pk sterke dieselmotor verbruikt met de nieuwe versnellingsbak ‘slechts’ 7,3 l/100 km (1 op 13,6) en stoot 192 g/km CO2 uit. Wat de prestaties van de 4007 met de DCS zijn meldt Peugeot niet. Binnenkort vindt de nieuwe versnellingsbak zijn weg naar andere Peugeot- en Citroën-modellen. Begin 2010 is de 4007 2.2 HDiF DCS leverbaar.