Het Chinese automerk Landwind keert na drie jaar afwezigheid terug op de Nederlandse en Belgische markt. Het eerste nieuwe model, dat deze zomer al in 45 showrooms te koop zal zijn tegen een mooie prijs, is de midi-MPV CV9. Dezelfde auto verschijnt nog dit jaar met elektrische aandrijving.

Menigeen herinnert zich nog de JMC Landwind, de SUV gebaseerd op de Isuzu Rodeo, uit China. Uit een crashtest door de Duitse automobielvereniging ADAC bleek dat de chauffeur een frontale botsing bij 64 kilometer per uur vermoedelijk niet zou overleven. Ondanks verbeteringen aan de auto en discussie of de uitgevoerde crashtest al dan niet deugde, betekende de negatieve media-aandacht het eind voor de JMC Landwind. De Landwind-activiteiten in Europa werden daarop gestaakt.

Dit keer pakt Landwind het anders aan. Het nieuw te introduceren model, CV9, is ontworpen door het Italiaanse designhuis IDEA. De motoren en aandrijving zijn mede ontwikkeld door het Duitse constructiebedrijf FEV. In samenwerking met hoog aangeschreven (veiligheids)instituten als TÜV, RDW en TNO, zijn bovendien nog verbeteringen doorgevoerd. De CV9 is uitgerust met moderne veiligheidssystemen als airbags, ABS, elektronische remkrachtverdeling (EBD) en een ‘intelligent’ veiligheidsgordelsysteem. De auto is nu goedgekeurd voor alle landen in de EU.

CEO Peter Bijvelds heeft er het volste vertrouwen in dat het bedrijf met de Landwind CV9 ‘voet aan de grond krijgt in Europa’. Dat zal mede te maken hebben met de aantrekkelijke vanafprijs, die slechts 14.495 euro is. Voor dat bedrag is de MPV onder meer uitgerust met semi-automatische airconditioning en parkeersensoren. Er zijn nog geen gegevens bekend over motorisering en transmissie.

De distributie van Landwind zal worden uitgevoerd door Landwind Motors Corporation (LWMC) Europe, gevestigd in Tiel. Deze importeur levert de CV9 nog deze zomer aan 35 dealers, met 45 locaties. LWMC belooft snel te kunnen leveren: “[De Chinese fabrikant] Jiangling Motors Holding heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in automatisering, waardoor met de productie snel en flexibel kan worden ingespeeld op de vraag.” Later dit jaar volgt een elektrisch aangedreven CV9 en in de toekomst komen meer modellen naar Europa.