Audi vervangt de 3.6 V6 en 4.2 V8 in de Q7 voor een 3.0 V6 met supercharger en twee intercoolers. De 3.0 TDI wordt opgevolgd door een nieuwer exemplaar, dat uiteraard schoner en zuiniger is.

Wederom moet een achtcilinder het veld ruimen. De 4.2 V8 in de Q7 wordt vervangen door een 3.0 TFSI met 330 pk en 440 Nm koppel. De Q7 bereikt met de nieuwe motor een topsnelheid van 243 km/u en sprint in slechts 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Het belangrijkste gegeven is dat de Q7 met de nieuwe motor zestien procent zuiniger is, Audi geeft een gemiddeld verbruik op van 10,7 l/100 km (1 op 9,3).

Ook de 3.6 FSI verdwijnt en wordt vervangen door een minder sterke variant van de 3.0 TFSI. Met 272 pk heeft de drieliter acht pk minder dan de 3.6 maar het hogere koppel zorgt voor betere prestaties. De 0 tot 100 km/u-sprint legt de SUV met de nieuwe motor in 7,9 seconden af. Het verbruik ligt twaalf procent lager op 10,7 l/100 km (1 op 9,3).

Audi voert ook enkele verbetering door aan de 3.0 TDI, zelfs zo veel dat het merk spreekt van ‘de tweede generatie’. Het vermogen en koppel – 240 pk en 550 Nm – blijven gelijk maar de vernieuwde krachtbron weegt 20 kilogram minder en is dankzij een start/stop-systeem zuiniger. De 3.0 TDI verbruikt nu elke honderd kilometer 7,4 liter diesel (1 op 13,5), dat was 9,1 l/100 km.

Audi heeft ook het verbruik van de 4.2 TDI omlaag weten te schroeven, naar 9,2 l/100 km (1 op 10,8). Het laatste nieuwtje is de komst van de achttraps automaat, die de huidige standaard automaat met zes verzetten vervangt – behalve bij de V12 TDI. In juli komt de Q7 met de nieuwe motoren op de markt, prijzen zijn nog niet bekend.