De Volkswagen Phaeton is de volgende die de ‘nieuwe’ familieneus van Volkswagen krijgt. Technisch verandert er weinig bij het vlaggenschip van Volkswagen.

De Volkswagen Phaeton krijgt een bescheiden facelift. Op de autoshow in Peking tonen de Duitsers de vernieuwde luxesedan. De meest in het oog springende vernieuwing is de nieuwe neus, die nu weer in de pas loopt met de andere nieuwe modellen van Volkswagen.

Aan de achterkant zien we nieuwe LED-verlichting en – zoals Volkswagen het noemt – een 3D-logo. Ook in het interieur zijn de aanpassingen zeer klein. Wel introduceert het merk een aantal nieuwe technieken op de Phaeton, zoals een systeem dat verkeerborden leest. Dynamic Light Assist past automatisch de lichtbundel van de koplampen aan de omstandigheden aan.

Onder de motorkap blijft alles bij het oude. De gefortuneerde klant kan kiezen uit drie benzinemotoren en een dieselkrachtbron. Die laatste is de bekende V6 TDI met 240 pk, waarvan het verbruik nu lager ligt dan voorheen. Elke honderd kilometer heeft de Phaeton V6 TDI 8,5 liter diesel nodig (1 op 11,7). De CO2-uitstoot bedraagt 224 g/km. De drie benzinemotoren zijn de V6 met 280 pk, de V8 met 335 pk en de W12 met 450 pk.