Norbert Reithofer over de Megacity

In 2013 zal de BMW Groep haar eerste elektrische auto in serieproductie op de markt brengen. Het gaat niet om de Mini E maar om de Megacity Vehicle, een volledig nieuwe stadsauto die onder een apart merklabel verschijnt.

Aan de vooravond van Auto China 2010, de beurs in Peking die morgen voor het publiek opent, heeft BMW-topman Norbert Reithofer details vrijgegeven over de Megacity Vehicle. Dat is een auto die bijna even groot wordt als de BMW 1-serie maar die elektrisch aangedreven zal worden. BMW richt zich met de Megacity op publiek in stedelijke gebieden.

Om het bereik van de elektrische auto zo groot mogelijk te maken wordt de Megacity Vehicle gebouwd met lichtgewicht materialen die nog niet eerder in de industrie zijn toegepast. Een grote rol is weggelegd voor CFRP (carbon fibre reinforced plastic), ofwel kunststof dat is versterkt met koolstofvezel. Dit materiaal is niet alleen ultra-licht maar ook supersterk. Wat dit oplevert in termen van elektriciteitsverbruik moeten we nog afwachten.

De Megacity zal worden geproduceerd in het Duitse Leipzig. De auto wordt voorzien van lithium-ion batterijpakketten en zal op te laden zijn aan het stopcontact. In 2013 verschijnt de elektrische stadsauto op de markt, onder een apart submerk van BMW. Daarmee wordt de Megacity Vehicle de eerste in serie geproduceerde elektrische auto die de BMW uitbrengt.

Al sinds 2009 worden in Noord-Amerika en Europa praktijktests uitgevoerd met de Mini E. Deze worden nog dit jaar uitgebreid naar China. Volgend jaar begint een test met Chinese leaserijders in de BMW Concept ActiveE. Overigens zei Reithofer dat BMW een aparte elektrische auto ontwikkelt voor de Chinese markt. In het ‘New Energy Vehicle’ project werkt BMW samen met joint-venture partner Brilliance, een Chinese autofabrikant.