Tesla, de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s, zet vaart achter de ontwikkeling en productie van nieuwe modellen. Stond het afgelopen jaar vooral in het teken van het binnenhalen van fondsen, binnenkort worden plannen onthuld over nieuwe modellen én een fabriek.

Dat zei voorzitter Elon Musk donderdag in Detroit, waar hij een onderscheiding in ontvangst nam als Automotive Executive of the Year. Momenteel neemt Tesla vijftig tot zestig personen per maand aan, onder meer ex-werknemers van BMW, Land Rover en Toyota, om klaar te zijn voor massa-productie. Tot nu toe wordt het enig leverbare model, de Tesla Roadster, in Californië in elkaar gezet op basis van de deels geassembleerde Lotus Elise.

In een nieuwe fabriek aan de Amerikaanse Westkust – de exacte locatie wordt binnen enkele weken onthuld – zullen de nieuwe generatie Roadster (2014) en de Model S (2012) worden geproduceerd. Laatstgenoemde vierdeurs sedan zal ruim 480 km kunnen rijden alvorens de batterijen leeg zijn. Net als Renault-Nissan wil Tesla dit model voorzien van accupakketten die ‘in een minuut tijd’ kunnen worden omgewisseld voor opgeladen exemplaren.

De Tesla S wordt voorzien van een 17 inch touchscreen en veel opbergruimte, aldus Musk. In de Verenigde Staten krijgt het model een dollarprijs van bijna 50 mille (omgerekend ruim 37.500 euro) inclusief belastingen. Het derde Tesla-model zal, ondanks de elektrische aandrijving, betaalbaar zijn voor gemiddelde consumenten.

Andere modellen die we in de komende jaren kunnen verwachten bij Tesla zijn een cross-over en vierwiel aangedreven modellen. Musk stelt dat we vanaf 2012 jaarlijks een nieuw model tegemoet kunnen zien. Een deel van de productie wordt uitbesteed, zoals de fabricage van ruiten en het skelet voor de zittingen. Ook worden de lithium-ion accu’s extern ingekocht en wel bij Panasonic.

De innovaties die Tesla opdoet bij het ontwikkelen van de auto’s worden ook doorgevoerd in de productielijnen. Daarnaast wil Tesla een belangrijk deel van de nieuwe technologie doorverkopen aan grotere autobouwers, om zo minder afhankelijk te zijn van de autoverkoop. Het bedrijf heeft momenteel al overeenkomsten met Daimler (voor de elektrische Smart en Mercedes-Benz A-klasse) en Freightliner, een Amerikaanse vrachtwagen en chassis fabrikant. “De geringste impact van Tesla komt van de auto’s die we zelf bouwen. De grootste impact zullen de auto’s zijn die onze partners bouwen”, zo vat Musk de plannen samen.