Gebruikt dieselen of niet?

Binnen de EU is Nederland niet het dieselland bij uitstek. Het marktaandeel ligt zo rond de 27 procent, tegen meer dan het dubbele in landen als België en Frankrijk. Het Europese gemiddelde heeft zich na jaren van groei op ongeveer 43 procent gestabiliseerd. De historische fiscaliteit in ons land is debet aan die relatief geringe populariteit, want de motorrijtuigenbelasting is al jaren zo ongeveer het dubbele van het tarief dat voor benzineauto’s geldt.

De laatste jaren zijn daar verder verzwaarde lasten bijgekomen vanwege fijnstof en andere uitlaatgasvervuilingen die specifiek voor diesels gelden. Maar Nederland kende altijd één voordeel: de accijns op dieselbrandstof is aanmerkelijk lager dan op benzine. Met als logisch rekenvoordeel dat veelrijders beter diesel kunnen rijden dan benzine.

Ruwweg ligt het omslagpunt om – in plaats van benzine – op diesel over te stappen bij ongeveer 20.000 kilometer per jaar, afhankelijk van merk en model. Een diesel in de populaire compacte middenklasse – waarin auto’s als de Opel Astra, Volkswagen Golf en Peugeot 308 opereren – is doorgaans vijftien procent duurder dan een vergelijkbare benzineversie. Dat is in geld uitgedrukt 3.500 euro meer dan de 21.000 die een benzineversie van zo’n model kost. Aan motorrijtuigenbelasting kost zo’n auto met benzinemotor gemiddeld 600 euro per jaar maar als diesel bijna het dubbele. De tarieven verschillen overigens per provincie vanwege provinciale opcenten. Deze twee (hogere) vaste kostenposten spreken dus in het nadeel van de diesel. Maar uitgaande van vergelijkbare prestaties en motorvermogens zal een benzineauto (met 1.6 motor) ongeveer 6,7 l/100 km (tegen 1,55 euro per liter) verbruiken en een 1.6 diesel slechts 4,7 l/100 km tegen een literprijs van 1,12 euro.

Lees het volledige artikel