Honda FCX Clarity

Gisteren is het eerste publieke waterstoftankstation in Nederland geopend. De voorziening maakt deel uit van een project waarbij auto’s op benzine of diesel worden omgebouwd tot waterstofauto’s.

Het Avia tankstation in Arnhem heeft een primeur: het biedt als eerste publieke station in Nederland waterstof te koop aan. Bij het tankstation staat een klein ‘fabriekje’ waarin aardgas wordt omgezet in waterstof. Dat wordt in samengeperste vorm opgeslagen. Komt er een waterstofauto tanken dan wordt dit via een slang met speciaal mondstuk – eigenlijk net als bij lpg – in de auto gepompt. Een Honda FCX Clarity, voor de gelegenheid speciaal naar Nederland gehaald, was gisteren de eerste waterstofauto die werd volgetankt.

In de auto wordt de waterstof weer omgezet in energie, met behulp van een zogenaamde brandstofcel. De energie kan worden opgeslagen in accu’s of worden aangewend voor dede elektromotor die de auto aandrijft.

Rijden op waterstof heeft verschillende voordelen. Het gebruik van waterstof levert naar verhouding meer energie op dan uit diesel en een stuk meer dan uit benzine. Er komen geen schadelijke gassen uit de uitlaat; alleen wat waterdruppels lekken weg. In het geval van het Arnhemse tankstation komt daar nog bij dat ‘groen’ gas wordt gebruikt als grondstof.

De nieuwe waterstoffaciliteit heeft een beperkt vermogen. Voorlopig bestaat de clientèle uit enkele partners (de gemeente Arnhem, lokale ondernemers) met een vrachtauto, bestelwagen of personenauto op waterstof. Het gaat om gewone automodellen – onder meer een Subaru Impreza en Fiat Doblò – die zijn omgebouwd tot waterstofauto door de leerlingen autotechniek aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN), in samenwerking met het bedrijfsleven.

Het grootste probleem dat zij daarbij tegenkwamen is de ruimte die de brandstofcel, waterstoftank en bekabeling innemen. “Alleen de tank voor een waterstofauto is al ruim twee keer zo groot als een normale tank, dus je kunt je voorstellen dat het waterstofsysteem in zijn totaal veel meer ruimte inneemt”, aldus lector Bram Veenhuizen in dagblad Trouw. In een aantal auto’s gaan de waterstof-installatie, elektromotor en accu’s ten koste van de achterbank of kofferbakruimte. Een kleinere waterstoftank lijkt geen optie want de actieradius van de auto’s is nog beperkt, tot soms niet meer dan 150 km.