Benzineslangen

In 2011 begint de uitrol van E10 benzine, die op termijn Euro95 gaat vervangen. Deze brandstof bevat 10 procent bio-ethanol maar bij sommige benzineauto’s kan dit problemen opleveren.

In 2011 start de uitrol van E10-benzine in Europa. In Frankrijk is deze schonere brandstof al bij veel pompen verkrijgbaar maar in Nederland en Duitsland worden komend jaar de eerste serieuze stappen gezet. Op termijn moet E10 Euro95 gaan vervangen.

E10 bevat 10 procent bio-ethanol en is dus schoner dan de huidige benzinesoorten. Omdat de samenstelling van de brandstof verandert kan dit problemen schade veroorzaken bij bepaalde motoren. De Duitse consumentenorganisatie Adac zegt dat ongeveer 90 procent van de auto’s geschikt is voor E10.

Bij de andere tien procent kan er, bij langdurig gebruik, schade aan de motor optreden. Bijna alle nieuwe auto’s zijn geschikt gemaakt voor E10, de problemen doen zich vooral voor bij auto’s van voor 2008. Onder andere bij de merken Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Ford, Mercedes, Opel, Renault, Toyota en Volkswagen zijn bepaalde motoren niet toegespitst op het gebruik van deze brandstof.