Nick Reilly

De reorganisatie van het merk Opel is van start gegaan. De nieuwe CEO Nick Reilly heeft het management team samengesteld met mensen die de herstructurering moeten gaan leiden. Eigenaar General Motors heeft Opel voorzien van een flink voorschot voor deze activiteiten.

Het feit dat Nick Reilly definitief zou aanblijven als Opel-CEO – en ook nog eens de activiteiten van General Motors Europe ging leiden – leidde aanvankelijk voor gemor in Duitsland. Want was het niet diezelfde Reilly die zo’n tien jaar geleden de Koreaanse autobouwer Daewoo van de ondergang redde – een proces dat in Duitsland gepaard ging met teruglopende verkopen van Opel. Het merk kreeg toen concurrentie van de goedkope Koreaanse Daewoo-modellen die onder de naam Chevrolet werden verkocht.

Reilly wierp al direct tegen dat Daewoo indertijd Opel slechts voor 1 procent had ‘gekannibaliseerd’. Om toch een positiever imago te krijgen heeft Reilly nu een aantal mensen die beter liggen in ons buurland behouden voor het management team. Zo heeft de nieuwe productie-baas Reinald Hoben de steun van de vakbonden en Alain Visser, die verantwoordelijk is marketing en sales, is favoriet onder de Duitse Opel-dealers.

De nieuwe financieel directeur Mark James is een oude medestander van Reilly. Hij is nu nog als CFO werkzaam bij Daewoo. James wordt verantwoordelijk voor het behalen van de doelstellingen bij de reorganisatie. Het hoofd techniek bij GM Europe, Hans Demant, moet zijn functie opgeven. Het afgelopen jaar leverde hij de kritiek dat er te weinig gedaan werd om Opel te redden. Demant blijft werkzaam bij GM. Rita Forst wordt de nieuwe ‘chief engineering’. Ze werkt al sinds 1977 bij Opel en is gespecialiseerd in aandrijflijnen.

Ook de Raad van Toezicht heeft enkele nieuwe gezichten. De belangrijkste daarvan is Stephen Girsky. Niet alleen is hij lid van GM’s directie, hij is tevens senior adviseur voor Ed Whitacre, CEO bij General Motors. Nick Reilly zit niet langer in de raad.

Eind januari presenteren Reilly en z’n nieuwe management team het saneringsplan voor Opel. Dan wordt bekend welke fabrieken worden gesloten en hoeveel werknemers mogen blijven. Om te onderstrepen dat GM de aanstaande reorganisatie ondersteunt heeft het moederbedrijf alvast een flinke som geld overgemaakt. Met het voorschot van 650 miljoen euro loopt GM vooruit op een permanente financiering. Het concern denkt 3,3 miljard euro nodig te hebben voor de herstructurering van Opel en zustermerk Vauxhall.