Update: De Nederlandse importeurs van Citroën en Peugeot hebben bekend gemaakt dat het om 2.486 Peugeots 107 en 2.184 Citroëns C1 gaat in Nederland. Alleen de benzine-modellen met de gerobotiseerde versnellingsbak of stabiliteitsregeling worden teruggeroepen.

PSA Peugeot Citroën bereidt een terugroepactie voor. De modellen Citroën C1 en Peugeot 107 maken gebruik van hetzelfde gaspedaal als de Toyota Aygo, dat vervangen moet worden in verband met een mogelijk veiligheidsprobleem.

De Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo zijn nagenoeg identieke auto’s. Ze worden in dezelfde fabriek in Tsjechië geproduceerd en delen 92 procent van de componenten. Daaronder valt het gewraakte gaspedaalmechaniek van toeleverancier CTS, dat in sommige gevallen blijft hangen wanneer de bestuurder het pedaal loslaat.

Daarom bereidt het PSA-concern nu ook een terugroepactie voor. De Peugeots 107 en Citroëns C1 die globaal tussen 2005 tot en met 2009 van de fabrieksband rolden zullen worden gemodificeerd. Waarschijnlijk komen flink wat eigenaren in aanmerking want het gaat om automodellen die in ons land gedurende die jaren behoorlijk populair waren. Er zijn nog geen details bekendgemaakt over de actie.

Toyota, die de problemen rondom het gaspedaal lang negeerde, roept wereldwijd 7,5 miljoen auto’s terug. Topman Akio Toyoda betuigde vrijdag publiekelijk ‘diepe spijt’ aan alle klanten. Vorige week week daalde de waarde van Toyota-aandelen 16,7 procent in vijf dagen tijd.

In de Verenigde Staten proberen een aantal Toyota-concurrenten een slaatje te slaan uit het debacle. Nadat General Motors een actie startte om Toyota-rijders 1.000 dollar korting te geven bij aanschaf van een GM-model, volgden Ford, Chrysler en Hyundai snel. Ook op het gebied van financiering en lease verstrekken deze fabrikanten de nodige voordelen, zolang de klanten maar afstand doen van hun Toyota.