Volvo V60

Volvo geeft de eerste foto’s vrij van de nieuwe V60. De stationwagen ademt in alles ‘lifestyle’ en daarmee is meteen gezegd dat de functionaliteit en de grootte van de laadruimte van ondergeschikt belang zijn.

De nieuwe S60 is volgens Volvo ‘de meeste dynamische Volvo ooit’ dus deze V60 is zonder twijfel de meest dynamische stationwagen van het merk. We zagen al eens eerder spionagefoto’s voorbij komen van de V60 dus een echte verrassing is het uiterlijk niet meer. Maar het moet gezegd dat Volvo een fraaie auto heeft afgeleverd.

Volvo noemt de V60 geen stationwagen maar een Sports Wagon. Het ontwerp staat volgens de Zweden zo ‘dicht mogelijk bij een coupé’. Ze vinden dan ook dat deze V60 niet concurreert met stationwagens. “Voor mensen die veel ruimte willen is er de V70”, zo staat in het persbericht te lezen.

Voor de volledigheid wil Volvo nog wel kwijt dat de S60 430 liter bagage slikt. Dat is inderdaad niet veel. Gelukkig laat de achterbank zich – desgewenst elektrisch – omlaag klappen in drie delen. Bijzonder is dat Volvo de V60 optioneel voorziet van Four-C – Continuously Controlled Chassis Concept. Met dit actieve onderstel bereik je ‘het comfort zoals in vroegere Volvo’s’. Blijkbaar kunnen niet alle klanten het sportieve onderstel van de S60 waarderen.

De V60 wordt leverbaar met vijf verschillende benzinemotoren en drie diesels. Vreemd genoeg komt Volvo nu al in de knoei met de nieuwe motorbenamingen. De T3 en T4 zijn voorzien van de 1.6 turbo met 150 en 180 pk. De T5 is de nieuwe 2.0 GTDi met 240 pk en de T6 is de zescilinder met 304 pk. Maar dan is er nog een 203 pk sterke variant van de tweeliter, die Volvo dan maar weer 2.0T doopt. Om het makkelijk te houden. Het dieselaanbod bestaat uit de 1.6 met 115 pk, de D3 met 163 pk en de D4 met 215 pk. Die laatste twee zijn vijfcilinders met respectievelijk 2,0 en 2,4 liter cilinderinhoud. De nieuwe V60 staat deze herfst in de showroom. Prijzen zijn nog niet bekend.