In de komende jaren wil Jaguar Land Rover het gamma verdubbelen. Dat gebeurt zowel met nieuwe modellen als met extra carrosserievarianten van bestaande. Bij Jaguar is inmiddels groen licht gegeven voor de ontwikkeling van de compacte sportwagen XE en voor een XF Estate.

Carl-Peter Forster, CEO van Tata, het moederbedrijf van Jaguar Land Rover, ontvouwde al eerder zijn plannen met Jaguar. Nu meldt hij in het Duitse automotive tijdschrift Automobilwoche dat het bedrijf de ideeën voor een supercar met middenmotor in de ijskast gezet heeft ten faveure van compacte modellen. Twee daarvan hebben al groen licht gekregen.

Allereerst gaat het om de estate-versie van de Jaguar XF. Met deze uitvoering wil het merk de verkopen in West-Europa vergroten. Voor China werkt het bedrijf aan een XF Limousine, een verlengde versie van de huidige luxe sportsedan.

Het tweede model dat nu de ontwikkelingsfase ingaat is de compacte sportwagen die de concurrentie moet aangaan met auto’s als de Porsche Boxster en BMW 3-serie. Hoewel de naam ‘F-Type’ circuleert – naar de conceptcar die alweer een decennium geleden werd gepresenteerd – zal de nieuwkomer ‘XE’ gedoopt worden. Ook de XE verschijnt in verschillende carrosserievarianten, waarschijnlijk een roadster en een coupé.

Forster vertelt dat hiervoor een nieuw platform wordt ontworpen uit aluminium. Dit middelgrote platform zal ook gebruikt worden voor de volgende generatie Jaguar XK, die nu nog een zwaar stalen basis heeft. Gezien de benodigde kostenbesparingen bij het concern ligt het voor de hand dat het gaat om een modulair platform dat naar wens groter of kleiner geleverd kan worden. De Jaguar XE verschijnt al in 2012, zelfs mogelijk als hybride.