Compacte Mini conceptcar verwacht

Mini zal op de Autosalon van Genève in 2011 een concept tonen van een stadsauto, die net zo compact wordt als de oorspronkelijke Mini uit 1959. Op basis van de reacties besluit het merk of de ‘mini-Mini’ op de markt komt.

Mini gaat terug naar de roots met een compacte conceptcar die als werktitel ‘Mini Minor’ draagt. Het Britse merk en moederbedrijf BMW bekijken al langer de mogelijkheid om een Smart-concurrent te produceren. “Aan de buitenkant lijkt niets beter bij het merk te passen maar winstgevendheid in dit segment is een groot punt van zorg”, aldus een bron in het tijdschrift Autocar, dat het nieuws brengt.

Daarom komt er voorlopig alleen maar een conceptcar. Hiermee zullen de reacties van het publiek worden gepeild. Op basis daarvan wordt besloten of er een productieversie komt. Het concept zal op de – ingekorte – basis van de huidige Mini komen te staan. De Minor Concept krijgt daarmee ook voorwielaandrijving. De auto krijgt een conventionele benzinemotor.

De lengte van de conceptcar zal niet langer zijn dan 3,05 meter; gelijk aan de lengte van de originele Mini die Alec Issigonis ontwierp in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Dat is toch 70 cm korter dan de retro-versie die we vandaag de dag regelmatig tegenkomen. Aan de andere kant is het 30 cm langer dan de Smart ForTwo. Behalve een tweezitter zou dus ook een 2+1 layout mogelijk zijn, zoals in de Toyota iQ. Mini doet daarover nog geen mededelingen, al geeft het merk wel aan dat een vierzitter binnen deze afmetingen onmogelijk is met de hedendaagse veiligheidseisen.

Met de Mini Minor Concept zal ook de nieuwe designrichting voor het merk worden onthuld. Adrian van Hooydonk, hoofdontwerper bij de BMW Groep, beschrijft deze als ‘een evolutie van het bestaande, retro-afgeleide thema’. De plannen voor de mini-Mini komen voort uit het
i mobililty-project van BMW, waaruit ook de elektrische MegaCity Vehicle ontsproten is. De twee stadsauto’s hebben echter verder niets met elkaar gemeen.