Lada Niva productie

Voor het eerst in lange tijd brengt AvtoVaz, de fabrikant van het automerk Lada, positieve financiële resultaten naar buiten. Die drijven echter voornamelijk op de sloopregeling in Rusland. AvtoVaz kan nog lang niet achterover leunen.

In het afgelopen kwartaal heeft de Russische autofabrikant AvtoVaz een winst geboekt van een miljard roebel, het equivalent van 25 miljoen euro. Dat is goed nieuws want AvtoVaz boekte lange tijd niets dan rode cijfers. Vorig jaar ging het bedrijf aan de Wolga nog bijna failliet. Zelfs in het eerste kwartaal van dit jaar boekte de autoproducent nog een verlies van 2,5 miljard roebel.

De winst is vooral het resultaat van de Russische sloopregeling. Tegenover iedere 100 auto’s waarvoor een slooppremie wordt gegeven staan 80 nieuwe exemplaren van Lada. Er is onder deze regeling vooral vraag naar de ‘klassieke’ Lada, de verouderde en dus goedkopere modellen.

Lada zag in het eerste halfjaar van 2010 de verkopen meer dan verdubbelen, tot bijna 150.000 stuks. Het gevaar is natuurlijk dat de verkoop weer inzakt zodra de sloopregeling verdwijnt. Het is ook de vraag of Russische consumenten dan nog het volle pond willen neertellen voor de sterk verouderde modellen.

Toen AvtoVaz-CEO Igor Komarov deze week premier Putin bezocht om het goede nieuws te vertellen, maande de minister-president de auto-topman dan ook tot modernisering. Gelukkig kon Komarov meedelen dat zojuist een overeenkomst met Renault was getroffen, waarbij 500 AvtoVaz-medewerkers nieuwe autotechnologie bij hun Franse partner gaan bestuderen.