Daihatsu levert deze maand de 200.000ste auto af in Nederland. Het merk heeft 23 jaar nodig gehad om dat aantal te bereiken op de Nederlandse markt.

Het kleine Japanse merk Daihatsu viert deze maand een bescheiden feestje. In Nederland wordt de 200.000ste Daihatsu afgeleverd. Het merk trakteert de koper van het jubileummodel op 200.000 kilometer gratis onderhoud.

Daihatsu is sinds 1978 actief op de Nederlandse markt maar het Japanse merk is al meer dan honderd jaar geleden opgericht. Van alle Daihatsu’s die in Nederland zijn verkocht rijden er nog 105.000 rond. Volgens Daihatsu zelf is dat ‘een ongekend hoog aantal’.

De meest succesvolle Daihatsu in Nederland is de Cuore. Van dat model zijn er in 23 jaar tijd zo’n 80.000 verkocht. Op enige afstand volgt de Charade, die ruim 65.000 kopers vond. De Sirion wist tot nu toe ruim 19.000 kopers naar de showroom te trekken. Het minst verkochte model is de Copen. Van de sympathieke roadster zijn slechts 270 exemplaren afgeleverd.