Landwind CV9

Landwind staat op het punt om een comeback te maken. De eerste CV9 is al in Nederland en reist de komende maanden langs verschillende dealers in het land.

Aan ambities ontbreekt het Landwind niet maar wel met een gepaste terughoudendheid. Nederland is testcase voor het Chinese merk en de CV9 is het proefkonijn. Als de MPV een succes wordt dan volgen er meer modellen van Landwind in de toekomst.

Autodealer Klaver in Alkmaar heeft de CV9 als eerste autobedrijf in Nederland in de showroom staan. “We hebben hoge verwachtingen van de Landwind CV9. We denken als bedrijf vijftig auto’s op jaarbasis te verkopen”, aldus Elke Klaver van Klaver Autogroep. De Nederlandse importeur heeft een jaardoelstelling van 1.500 Landwinds.

De eerste reacties op het nog jonge automerk zijn overwegend positief. Klaver: “Mensen zijn in eerste instantie sceptisch maar bij het zien van de CV9 moeten ze toch toegeven dat het een mooie auto is.” De CV9 heeft inderdaad een keurig ontwerp, met dank aan het Italiaanse ontwerpbureau Idea. Wel staat de auto wat hoog op z’n poten maar met een vanafprijs van 14.495 euro mag je daar niet over klagen. Het interieur zit goed in elkaar en oogt netjes. Voor vijf personen biedt de CV9 meer dan genoeg zitruimte.

Het puntje veiligheid blijft een gevoelig onderwerp bij Landwind, na de vernietigende crashtest van de Jianling Landwind in 2005. De Chinezen hebben inmiddels veel geleerd. “De CV9 voor de Europese markt is in samenwerking met Europese bedrijven ontworpen en wijkt technisch behoorlijk af van het model dat in China wordt verkocht”, aldus Klaver. De constructie van de CV9 lijkt gebouwd te zijn om Europese crashtests te overleven maar de auto is door Adac of EuroNcap nog niet tegen de muur gezet. De veiligheidsuitrusting van de MPV blijft beperkt tot twee airbags en ABS.

De CV9 met 97 pk sterke 1.6-motor wordt leverbaar in twee uitvoeringen: Base en Comfort. Die eerste is kaal uitgerust en moet het stellen zonder airco, centrale deurvergrendeling of een radio/cd-speler. De 16.995 euro kostende Comfort heeft deze uitrusting wel aan boord. De prijs van de 2.0 met 141 pk is nog niet bekend. De levering van de CV9 start in september.

Landwind staat op het punt om een comeback te maken. De eerste CV9 is al in Nederland en reist de komende maanden langs verschillende dealers in het land.

Aan ambities ontbreekt het Landwind niet maar wel met een gepaste terughoudendheid. Nederland is testcase voor het Chinese merk en de CV9 is het proefkonijn. Als de MPV een succes wordt dan volgen er meer modellen van Landwind in de toekomst.

Autodealer Klaver in Alkmaar heeft de CV9 als eerste autobedrijf in Nederland in de showroom staan. “We hebben hoge verwachtingen van de Landwind CV9. We denken als bedrijf vijftig auto’s op jaarbasis te verkopen”, aldus Elke Klaver van Klaver Autogroep. De Nederlandse importeur heeft een jaardoelstelling van 1.500 Landwinds.

De eerste reacties op het nog jonge automerk zijn overwegend positief. Klaver: “Mensen zijn in eerste instantie sceptisch maar bij het zien van de CV9 moeten ze toch toegeven dat het een mooie auto is.” De CV9 heeft inderdaad een keurig ontwerp, met dank aan het Italiaanse ontwerpbureau Idea. Wel staat de auto wat hoog op z’n poten maar met een vanafprijs van 14.495 euro mag je daar niet over klagen. Het interieur zit goed in elkaar en oogt netjes. Voor vijf personen biedt de CV9 meer dan genoeg zitruimte.

Het puntje veiligheid blijft een gevoelig onderwerp bij Landwind, na de vernietigende crashtest van de Jianling Landwind in 2005. De Chinezen hebben inmiddels veel geleerd. “De CV9 voor de Europese markt is in samenwerking met Europese bedrijven ontworpen en wijkt technisch behoorlijk af van het model dat in China wordt verkocht”, aldus Klaver. De constructie van de CV9 lijkt gebouwd te zijn om Europese crashtests te overleven maar de auto is door Adac of EuroNcap nog niet tegen de muur gezet. De veiligheidsuitrusting van de MPV blijft beperkt tot twee airbags en ABS.

De CV9 met 97 pk sterke 1.6-motor wordt leverbaar in twee uitvoeringen: Base en Comfort. Die eerste is kaal uitgerust en moet het stellen zonder airco, centrale deurvergrendeling of een radio/cd-speler. De 16.995 euro kostende Comfort heeft deze uitrusting wel aan boord. De prijs van de 2.0 met 141 pk is nog niet bekend. De levering van de CV9 start in september.