Kandidaat-kopers van de ‘snelste Lexus ooit’ hebben 5 tot 10 jaar lang moeten wachten op het uiteindelijke productie-exemplaar van de LFA, en velen van hen krijgen nu ook nog eens te horen dat ze achter het net vissen. De 500 – nog te bouwen – exemplaren van de sportcoupé zijn volledig uitverkocht.

Moederbedrijf Toyota heeft officieel bevestigd dat alle vijfhonderd koopcontractenzijn ondertekend. Ook hebben alle kopers van de Lexus LFA een aanbetaling gedaan van het aankoopbedrag, dat voor ons land was vastgesteld op circa een half miljoen euro inclusief belastingen. Dat betekent dat de exclusieve sportcoupé al is uitverkocht alvorens er één exemplaar is geproduceerd.

De productie begint in december. In de Japanse Motomachi-fabriek van het Toyota-concern zullen vanaf die datum maandelijks twintig exemplaren met de hand worden gebouwd. De fabrikant doet geen uitspraken over hoeveel exemplaren naar welk land gaan, behalve dat een derde van de Europese orders aan Duitsland wordt uitgeleverd. Hoewel eerder bekend werd dat vijf exemplaren voor Nederland gereserveerd waren, zou niemand in ons land tot verkoop zijn overgegaan.

Om de exclusiviteit van de auto te waarborgen heeft Lexus USA een constructie bedacht om snel doorverkopen (en daarmee speculatie) te voorkomen. De klanten aldaar moeten de auto eerst 2 jaar leasen, pas daarna worden ze eigenaar van de LFA.

De Lexus LFA is een supersportauto die dankzij zijn lichte gewicht slechts 2,64 kg per pk hoeft aan te drijven. De prestaties van de 4.8 V10-motor liegen er dan ook niet om: in 3,7 seconden is de 0-100 km/u-sprint voorbij en de topsnelheid ligt op 325 km/u. Daarnaast heeft de LFA een zeer ideale gewichtsverdeling van 48:52 tussen de voor- en achteras.