Lincoln MKT

Ford doekt het merk Mercury aan het eind van dit jaar op. Het verlies in verkoopaantallen moet worden opgevangen doordat klanten overstappen naar Ford en Lincoln.

Ford startte vlak voor de crisis van vorig jaar met de ‘One Ford’-strategie. Een langetermijnvisie die alle pijlen richt op het merk Ford, wereldwijd. Mercury past niet in die strategie en wordt aan het einde van het jaar opgedoekt. Lincoln is naast Ford het enige andere overgebleven merk in de Ford-stal.

Voor Lincoln betekent het verlies van Mercury een nieuwe start. De klanten die Ford daardoor kwijtraakt moeten behouden blijven. Hoewel de Amerikanen verwachten dat tweederde van de huidige Mercury-rijders overstapt in een Ford moet Lincoln groter groeien om z’n bestaansrecht te rechtvaardigen.

Ford gaat de komende jaren het merk Lincoln een nieuwe boost geven door de modellenlijn uit te breiden. Dat is nodig om de concurrentie met Mercedes, Lexus en Cadillac aan te kunnen. Het Japanse merk verkocht bijvoorbeeld in mei ruim twee keer zoveel auto’s als Lincoln. Werk aan de winkel dus voor Ford, anders zou het luxemerk wel eens de volgende in de rij van vergane Amerikaanse automerken kunnen worden.