Hoewel de Phaeton nooit een groot succes is geweest werkt Volkswagen toch aan een geheel nieuw model. Vooral in China is een stijgende vraag naar Volkswagens vlaggenschip.

Volkswagen verwachtte bij de introductie van de Phaeton in 2002 20.000 eenheden per jaar te verkopen maar die doelstelling bleek veel te hoog gegrepen. Toch blijft de Phaeton acht jaar naar na zijn introductie voor een kleine maar stabiele groep kopers attractief. Sterker: in het verre China schiet de verkoop van de Phaeton zelfs omhoog en daarom krijgt de auto nu een facelift en komt er in 2014 een geheel nieuw model, zo hoorden we bij de persintroductie van de vernieuwde Phaeton in China.

De huidige Phaeton wordt opgewaardeerd om de fabriek nog even de tijd te geven voor een compleet nieuwe Phaeton. Dan kunnen namelijk nieuwe zuinige motoren, eventueel in combinatie met een elektromotor, worden toegepast op een eveneens nieuw en lichter platform. In het vernieuwde gamma van de Phaeton zitten de reeds bestaande motoren omdat de verbeterde V6 diesel en benzine die Audi onlangs aankondigde niet in het vooronder van Volkswagens topmodel passen.

De afgelopen acht jaar zijn wereldwijd 40.900 Phaetons verkocht, waarvan 21.500 in Duitsland en 8.000 in heel Azië, inclusief Korea. 2005 was het beste Phaeton-jaar met 6.210 exemplaren. Maar sinds vorig jaar groeit de belangstelling voor dit topmodel in China. Toen werden er 1.200 verkocht en voor 2010 is de verwachting 3.000.

Door: Wim Oude Weernink.