Mazda 5

De nieuwe Mazda 5 staat te trappelen om het huidige model af te lossen. Dit najaar komt de MPV op de markt maar de dieseluitvoeringen staan pas voor begin 2011 op de planning.

Nu de marktintroductie dichterbij komt geeft Mazda meer informatie over de nieuwe 5. Dit najaar staat de nieuwe MPV, die nog op het platform van het huidige model staat, in de showroom. De Japanners starten met de levering van de benzine-uitvoering, de diesels volgen begin 2011.

De nieuwe 5 is het eerste en laatste Mazda-model met de kenmerkende Nagare-vouwen in het koetswerk. De schuifdeuren, die zorgen voor een makkelijke instap, zijn gebleven. De wielbasis van 2,75 meter zorgt voor voldoende beenruimte in het interieur. Mazda claimt dat de nieuwe 5 zeven volwassenen kan vervoeren maar in de praktijk zijn de achterste stoelen alleen voor kinderen geschikt.

De nieuwe 5 is stiller dan het uitgaande model dankzij nieuwe isolatie. Vooral op hogere snelheden zou het verschil goed merkbaar zijn. De twee benzinemotoren die bij de verkoopstart verkrijgbaar zijn kennen we al uit andere Mazda-modellen. De 1.8 met 115 pk uit de huidige 5 is licht aangepast en verbruikt 7,2 liter benzine op 100 kilometer (1 op 13,8). De 2.0 met 150 pk uit de Mazda 3 en 6 is voorzien van een start/stop-systeem en daardoor zuiniger dan de 1.8 instapmotor: 6,9 l/100 km (1 op 14,4). De standaarduitrusting van de 5 bestaat uit elektrisch bedienbare buitenspiegels en portierruiten, airconditioning, radio/cd/mp3-speler en zes airbags. De prijzen worden pas later bekend gemaakt.