De gemiddelde CO2-uitstoot van de in Nederland verkochte auto’s is gedaald tot 142 g/km in de eerste twee maanden van 2010. Dat blijkt uit een analyse van Bovag, Rai en het RDC Datacentrum.

De gemiddelde CO2-uitstoot van verkochte auto’s in Nederland daalt. In 2008 lag het gemiddelde op 157 g/km, in 2009 daalde dit tot 147 g/km en in de eerste twee maanden van 2010 zakte de CO2-uitstoot verder naar 142 g/km.

“Steeds meer kopers kiezen voor schoon en zuinig bij de aanschaf van een nieuwe auto”, is de conclusie van de brancheorganisaties. Dat is deels te danken aan het belastingstelsel in Nederland, dat het aantrekkelijk maakt om een schone stadsauto of hybride te kiezen. Ook de crisis is verantwoordelijk voor dit resultaat: meer autokopers kiezen voor een goedkopere en dus kleinere en schonere auto.

Toch is het opvallend dat er in de hogere segmenten grote winst is geboekt met de vermindering van de CO2-uitstoot. De gemiddelde auto in het E-segment, de klasse waarin auto’s als de Mercedes E-Klasse en BMW 5-serie opereren, stoot nu 11,5 procent minder uit dan in 2008. Bij grote SUV’s is dit zelfs 13,8 procent.

De verkoop van dieselauto’s met een CO2-uitstoot van minder dan 116 g/km is explosief gestegen. Dat is de grens om in aanmerking te komen voor het gunstige bijtellingstarief van twintig procent. In 2008 had slechts 1,5 procent van alle verkochte diesels een CO2-uitstoot van 116 g/km of minder. In de eerste twee maanden van 2010 is dat gestegen tot 25,2 procent.