De Amerikaanse autofabrikanten Ford Motor Company General en Motors proberen elkaar af te troeven. Ze wedijveren met motoren die net iets meer paardenkrachten hebben dan die van de concurrent.

Tussen General Motors (GM) en Ford is een strijd losgebarsten om paardenkrachten. Steeds wanneer de ene fabrikant een nieuwe motor presenteert komt de andere partij met een equivalent – maar dan met nét enkele pk’s extra. Het begon eind vorig jaar. Ford presenteerde het 2011-model van de Mustang en vermeldde dat de 3.7 V6-motor één pk meer (305) heeft dan de 2010 Chevrolet Camaro met V6. In een reactie liet GM-marketing manager John Fitzpatrick weten dat die voorsprong van de Mustang niet lang zal duren.

Enkele weken geleden presenteerde Ford een nieuwe dieselmotor. Deze 6,7 liter Power Stroke is de sterkste Ford-motor ooit. Hij is bedoeld voor wat men in de Verenigde Staten ‘trucks’ noemt, potente SUV’s en pick-ups. De Power Stroke genereert 390 pk. Vlak na de presentatie kon GM niet nalaten te vermelden dat de GM 6.6 Duramax-dieselmotor 397 paardenkrachten voortbrengt. Kenners wijzen er echter op dat de ‘oude’ Duramax nauwelijks ruimte voor verbetering toelaat. De nieuwe architectuur van de Power Stroke biedt nog voldoende opties om, in de woorden van Ford-technici, ‘boven de 400 ponies’ uit te komen.

De strijd blijft niet beperkt tot zware motoren. Via het forum GM Inside News is naar buiten gekomen dat General Motors een motor ontwikkelt, een ’3,0 liter V6 die de strijd aankan met de Ford EcoBoost-lijn’. Of deze krachtbron, met twin turbo, net zo schoon wordt als de Ford Ecoboost-motoren is nog niet duidelijk. Wel meldden GM-bronnen naar aanleiding van het bericht dat de prestaties van de nieuwe motor ‘sterk vergelijkbaar zal zijn met die van de 3.5 Ecoboost’. Om dit te bevestigen moeten we nog wachten tot 2012, wanneer de nieuwe GM-motor mogelijk in de nieuwe Cadillac XTS verschijnt.