Spyker jaarcijfers 2009

Over 2009 heeft Spyker Cars een nettoverlies geleden van 22,9 miljoen euro. Dat is nauwelijks minder dan in 2008. Grote kostenposten, zoals de verhuizing van de productie naar Engeland, zitten echter in het verlies verwerkt. Na bekendmaking zakte de Spyker aandelenkoers met 1,67 procent naar 3,24 euro.

Gisteren maakte de autosportbouwer uit Zeewolde de jaarcijfers over 2009 bekend. De omzet daalde van 7,8 miljoen euro in 2008 naar 6,6 miljoen euro. Toch bleef het nettoverlies ‘beperkt’ tot 22,9 miljoen euro, niet veel minder dan het veries van 23,8 miljoen euro over 2008. De crisis stokte het proces van uitbreiding van het dealernetwerk. Dat probleem zal in 2010 deels worden opgelost door gebruik te maken van het netwerk van Saab, het merk dat onlangs door Spyker is overgenomen.

In 2009 bezuinigde Spyker Cars onder meer door het productiecontract met carrosseriebouwer Karmann te beëindigen en de Nederlandse productie onder te brengen bij partner DPP in Coventry (Groot-Brittannië). Hierdoor gingen 44 banen in Zeewolde verloren. Internationaal bleef het aantal FTE’s ongeveer gelijk: ruim 130. Gezien de kosten die met de reorganisatie gepaard gingen (1,5 miljoen euro) en de economische crisis, is het verlies over 2009 ‘beperkt’ te noemen.

Er werden vorig jaar 31 auto’s geproduceerd, behoorlijk wat minder dan de 43 in 2008. Toch bleef de verkoop niet achter: 36 stuks is slechts één minder dan in 2008. Het merendeel van de C8 Spyders en Laviolettes werd afgezet in de Verenigde Staten en Europa. Spyker meldt dat afgelopen februari de productie van het nieuwe model, de C8 Aileron (coupé en cabrio), is gestart. De ontwikkeling van de D8 staat op een nog lager pitje dan anders, vanwege de overname van Saab.

Zoals gewoonlijk ziet CEO Victor Muller de toekomst zonnig in. Hij wil de tweede en laatste betaling voor Saab aan voormalig eigenaar GM – ongeveer 24 miljoen euro – betalen uit het eigen vermogen van Spyker. Met de overname is in totaal circa 400 miljoen Amerikaanse dollar gemoeid. Saab heeft inmiddels het eerste deel ontvangen van de lening van 400 miljoen van de Europese Investeringsbank. De belangrijkste financier voor 2009, de Rus Antonov met zijn Convers bankengroep, is op afstand van de organisatie gezet.

Het nieuwe Saab Spyker Automobiles verwacht in 2010 tussen de 50.000 en 60.000 auto’s te verkopen. Minder dan 0,5 procent daarvan zal komen van het merk Spyker. Volgens het persbericht lopen de orderboeken snel vol. Daarnaast meldt het bedrijf dat sinds de overname verschillende toeleveranciers willen samenwerken met Spyker. Dat kan leiden tot verdere kostenbesparingen. Op korte termijn gaat het nieuwe bedrijf zich toeleggen op de heropbouw van het dealernetwerk, de ontwikkeling van een eigen productie-infrastructuur en het (her)winnen van het vertrouwen van klanten.