De autoverkopen in Europa laten in april weer een dalende lijn zien. Daarmee lijkt een einde te komen aan een voorzichtig herstel dat werd ingezet door de sloopregelingen. dat blijkt uit cijfers van de Europese brancheorganisatie Acea.

De autoverkopen in Europa zijn in april met 6,9 procent ingezakt ten opzichte van april 2009. De daling wordt vooral veroorzaakt door het aflopen van sloopregelingen op de grootste markten. In Duitsland was dat al een paar maanden het geval en ook in april zet de daling voort: min 31,7 procent. Duitsland blijft wel de grootste markt in Europa. Ook in Italië leidt het aflopen van de sloopregeling tot het inzakken van de autoverkopen (min 15,7 procent).

De positieve cijfers op de Spaanse (plus 39,3 procent) en Britse markt (plus 11,5 procent) kunnen de Europese daling niet meer tegenhouden. Opvallend is de verkoopexplosie in Ierland, daar werden in april bijna twee keer zoveel auto’s verkocht als in dezelfde maand vorig jaar. Ook Zweden en Noorwegen scoren goed met een verkoopstijging van meer dan veertig procent.

Een aantal grote merken krijgt harde klappen, dat zijn de merken die vorig jaar het sterkst van de slooppremie’s wisten te profiteren met kleine en schone modellen. Fiat is daar het beste voorbeeld van. Het Italiaanse merk zag de vraag naar z’n modellen met 28,5 procent instorten. Ook Toyota (min 19,5 procent), Ford (min 18,9 procent) en Opel (min 18,5 procent) krijgen harde klappen.

In april moeten bijna alle merken inleveren maar er zijn ook uitschieters naar boven toe. Nissan schreef 39,6 procent meer orders, Volvo 36 procent, Land Rover 29,9 procent en BMW 16,3 procent. Volkswagen heeft de Europese markt nog altijd stevig in handen met een marktaandeel van 12,2 procent. Op gepaste afstand volgen Renault, Peugeot, Ford, Opel, Fiat, Citroën, Audi, BMW en Mercedes.