Lpg duurder en minder aantrekkelijk

Lgp heeft in ons land de recordprijs bereikt van 0,75 euro per liter. Ten opzichte van andere brandstoffen wordt lpg minder aantrekkelijk voor autorijders.

Zo’n 5 jaar geleden was de brandstof lpg behoorlijk populair in Nederland. De literprijs en accijns waren lager dan die van benzine en diesel, terwijl een auto op lpg minder vervuilende uitlaatgassen uitstootte. Tot voor kort werden jaarlijks 18.000 nieuwe auto’s met lpg-installatie verkocht.

Dat is nu wel anders. Naar verwachting worden dit jaar slechts 6.000 nieuwe auto’s afgezet die rijden op lpg. De belangrijkste factor voor de razendsnel afnemende populariteit is de prijs. Volgens het consumentencollectief United Consumers kost een liter lpg inmiddels 75 eurocent per liter, een record. Hoewel ook de benzineprijzen blijven stijgen (nu circa 1,54 euro per liter) verdwijnt het relatieve voordeel. Sinds de zomer van 2002 is de lpg-prijs namelijk ‘bijna verdubbeld’. De laatste anderhalf jaar liet de grootste stijging zien: van 0,53 naar 0,75 euro.

Prijsbewuste autobezitters kiezen steeds vaker voor zuinige benzine- en dieselauto’s die onder het gunstige belastingregime vallen. Deze categorie ‘zeer zuinige auto’s’ wordt door de overheid vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en de te betalen BPM komt meestal uit op nul. Daarnaast profiteren zakelijke rijders van een lage fiscale bijtelling, slechts 14 procent. United Consumers-directeur Paul van Selms over lpg: “Doordat benzinemotoren zuiniger en schoner worden en omdat het complexer wordt om lpg-installaties in te bouwen kiezen minder autokopers of -eigenaren voor deze brandstof.”