EuroNCAP heeft veertien nieuwe modellen tegen de muur gezet. Tien ervan halen de maximale score van vijf sterren maar de meeste aandacht gaat uit naar de resultaten van de Chinese Landwind CV9.

Iedereen herinnert zich de aftocht van Landwind in Europa na de dramatische crashtest van een SUV-model. De Chinezen zijn al weer enige tijd terug op ons continent met de CV9, een goedkope MPV. Deze auto voldoet volgens Landwind ‘aan alle Europese crashstandaarden’. EuroNCAP heeft de CV9 tegen de muur gezet en het resultaat is de magere score van twee sterren.

Het goede nieuws is dat de CV9 tegen drie sterren aanschurkt en dat er duidelijk verbeteringen zijn geboekt ten opzichte van de vorige test, die door de Duitse organisatie Adac werd uitgevoerd. De CV9 dankt z’n lage score vooral aan het ontbreken van zij- en gordijnairbags en ESP.

Een andere tegenvaller is het resultaat van de luxesedan Jaguar XF. Deze haalt ‘slechts’ vier sterren en dat is anno 2010, waarin zelfs compacte auto’s vijf sterren halen, geen goed resultaat. De Brit laat punten liggen bij de paaltest en whiplashbescherming.

Er zijn tien auto’s die in deze test de maximale score van vijf sterren halen: de Audi A1, Citroën C4, Ford C-Max en Grand C-Max, Hyundai ix35, Kia Sportage en Venga, Mini Countryman, Opel Meriva en Volkswagen Passat en Sharan. De Venga was in deze crashserie op herhaling, Kia bracht verbeteringen aan waardoor de auto nu vijf in plaats van vier sterren scoort. Vier sterren zijn er wel voor de Nissan Micra en de Volkswagen Amarok.