De drieliter dieselmotor van de Toyota Land Cruiser is geschikt gemaakt voor de Euro 5-emissienorm. Met een lager brandstofverbruik en hogere prestaties is de terreinwagen klaar voor 2011.

Toyota heeft de 3.0 D-4D turbodiesel van de Land Cruiser onder handen genomen. Dankzij meerdere technische ingrepen is de efficiëntie verhoogd. Dat betekent dat de auto minder diesel verbruikt: in plaats van 8,4 komt de SUV nu toe met 8,1 liter/100 km, ofwel 1 op 12,3. De CO2-uitstoot is gedaald tot 213 g/km. Het vermogen is met 17 pk toegenomen tot 190 pk, het maximum koppel gaat van 410 naar 420 Nm.

Voortaan is de Land Cruiser diesel vanaf 61.000 euro verkrijgbaar. Daarvoor heb je de LX-uitvoering met drie deuren. De vijfdeurs 3.0 D-4D LX kost minimaal 64.350 euro. De rijker uitgeruste VX-uitvoering is er in driedeurs voor 66.400 euro en met vijf deuren vanaf 72.800 euro. De vijfdeurs is verder verkrijgbaar in de uitvoeringen SX Automaat (84.600 euro) en Executive automaat (91.000 euro). Een automatische transmissie is ook een optie voor de LX en VX maar vereist dan een meerprijs van 1.950 euro.

Uiterlijk blijft de Toyota Land Cruiser onveranderd. Het huidige model (de Land Cruiser 150) werd een jaar geleden gelanceerd. In de eerste drie maanden van 2010 zijn er in Europa ruim 22.000 stuks verkocht. Toyota produceert de Land Cruiser al zestig jaar. Het merk komt dit jaar met een speciaal jubileummodel maar of deze in de Nederlandse showrooms komt te staan in op dit moment nog onbekend.