Saab

Rusland, China, India, Brazilië en Mexico. Als het aan Saab ligt dan wordt in deze landen vanaf 2011 de 9-3 en 9-5 aan de man/vrouw gebracht.

Saab wil vanaf het komende jaar een graantje meepikken op de groeimarkten Rusland, India, Brazilië, China en Mexico. Het merk voert op dit moment gesprekken met de beoogde distributeurs. Eind dit jaar moeten de importeurs bekend zijn zodat in 2011 de verkoop kan starten.

Saab verwacht dat deze nieuwe markten de komende twee jaar nog niet structureel bijdragen aan een verkoopgroei maar over vijf jaar moet dat wel het geval zijn. De belangrijkste auto voor deze landen is de nieuwe 9-3, die in 2012 op de markt komt.

In Rusland en China is men al bekend met het merk. De vorige eigenaar van Saab, General Motors, haalde het merk er in 2008 van de markt als gevolg van de crisis. Voor China zal Saab op zoek moeten gaan naar een lokale partner, de auto’s moeten uiteindelijk in China geproduceerd worden. Autobouwer BAIC lijkt een geschikte partner, dat bedrijf kocht vorig jaar de rechten van oude Saab-modellen op om ze onder eigen naam op de markt te brengen.