Meer dan twintig Europese autofabrikanten hebben interesse getoond om elektrische auto’s te leveren aan het Nederlandse inkoopconsortium DC-TEC. Met de aankoop van drieduizend auto’s wil het consortium elektrisch rijden in Nederland stimuleren.

DC-TEC, kort voor Dutch Consortium for the Tender of Electric Cars, wil namens Nederlandse bedrijven en overheidsinstanties circa drieduizend auto’s aanschaffen die volledig elektrisch worden aangedreven. Woordvoerder Casper Veenman van het adviesbureau Roland Berger, dat DC-TEC hierin ondersteunt, zegt: “Elektrisch vervoer is een van de meest veelbelovende technologieën om de uitstoot van bedrijfs wagenparken drastisch te beperken.”

Echter, merkt hij op, ‘in Nederland zijn ze (elektrische auto’s – red.) nog onvoldoende beschikbaar’. Het motto van DC-TEC is dan ook ‘Alleen door vraag creëer je aanbod’. Nu bericht Roland Berger dat het met het aanbod nog helemaal niet zo slecht gesteld is. Sinds de oprichting in mei heeft DC-TEC informatie ingewonnen bij alle grote autofabrikanten. Liefst 23 fabrikanten heeft positief gereageerd: zij kunnen op korte termijn – de meeste binnen 2 jaar – een volwaardig elektrisch wagenpark leveren.

De auto’s waar het om gaat moeten een volwaardige vervanging zijn van de wagens waarin werknemers van de aangesloten organisaties nu rijden. Daarnaast gaat het om volledig elektrisch aangedreven modellen, dus geen hybride auto’s. Overigens zitten er ook modellen bij die niet voor een elektrische aandrijving zijn ontworpen maar waarbij de benzinemotor wordt vervangen door een elektrische. Maar, stelt Veenman: “Vaak gaat het gewicht van de auto hierdoor omhoog waardoor de actieradius weer lager wordt.”

Inmiddels hebben zich ruim dertig Nederlandse bedrijven en overheidsinstanties aangesloten bij DC-TEC. Daaronder zijn onder andere ABN Amro, ING, TNT, Eneco, Nuon, de gemeente Amsterdam en de Staat der Nederlanden. Samen willen zij 2.200 elektrische auto’s afnemen. Zodra het aantal op circa drieduizend ligt wil DC-TEC namens de organisaties een Europese aanbesteding doen. DC-TEC is daarmee een van de grootste initiatieven in de Europese Unie om elektrisch rijden te stimuleren.

Roland Berger Strategy Consultants ziet geen infrastructurele problemen. “Als we met een paar duizend auto’s beginnen kan ons elektriciteitsnet dat prima aan. Daarvoor zijn er nu al voldoende oplaadpunten. En daarom zijn we ook met bedrijven begonnen. Die weten precies waar hun voertuigen zijn en wanneer ze moeten worden opgeladen. Mochten er toch onvoldoende laadpunten zijn, dan kun je er altijd een op het parkeerterrein aanleggen.”