Kia geeft meer informatie prijs over de nieuwe sedan Optima, die momenteel te zien is op de autobeurs in Parijs. De Nederlandse verkoop van deze D-segment wagen start in de tweede helft van 2011.

Hoewel de Kia Optima al in mei 2010 werd gelanceerd op de Koreaanse thuismarkt duurt het nog even voor de sedan in de Nederlandse showrooms staat. Dat komt omdat de specificaties op maat gemaakt worden voor de Europese omstandigheden en eisen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de motoren die zuinig en schoon moeten zijn.

De nieuwe dieselmotor van 1,7 liter genaamd U2 VGT is daar een voorbeeld van. De krachtbron levert 136 pk aan vermogen en 330 Nm koppel maar is volgens de fabrikant ‘zeer efficiënt’. Het standaard aanwezige start/stop-systeem draagt daaraan bij. Kia geeft een CO2-uitstoot op van 113 g/km, wat in ons land beloond zal worden met het lagere bijtellingstarief van 20 procent.

Maar ook de 2,0 liter benzinemotor zal duidelijk zuiniger zijn dan het huidige model. De 2.0 Nu-motor is namelijk licht van gewicht en voorzien van diverse brandstofbesparende technieken. Een daarvan is Continuously Variable Valve Lift, een techniek die 5,5 procent efficiënter is dan een vergelijkbare motor zonder CVVL. Beide motoren zullen worden aangeboden in combinatie met een handgeschakelde zesbak of met een automatische zestraps transmissie.

Het volledig nieuwe design – onder leiding van Peter Schreyer, bekend van Audi – is niet alleen een positieve ontwikkeling voor het oog maar tevens goed voor de aerodynamica. De luchtweerstandscoëfficient (Cw-waarde) is 0,29. Over het ‘hoog uitrustingsniveau’ valt te twisten maar Kia biedt naast de standaarduitrusting ook keuze uit een ‘aantal hightech opties die normaal gesproken alleen in auto’s van premiummerken worden aangeboden’. Op een vlak heeft het merk al gewonnen van de concurrentie: ook de Optima wordt met 7 jaar (overdraagbare) garantie geleverd.