De Chevrolet Volt is niet volledig elektrisch aangedreven. De aandrijflijn ‘smokkelt’ op hogere snelheden direct vermogen van de brandstofmotor naar de elektromotor. Amerikaanse media spreken van bedrog.

In de enorme aanlooptijd naar de marktintroductie van de Chevrolet Volt heeft het merk altijd gezegd dat de Volt volledig elektrisch is aangedreven. De brandstofmotor zou alleen dienen als generator om de accu’s op te laden. Dat blijkt niet helemaal waar te zijn.
Een deel van het vermogen van de brandstofmotor wordt op hogere snelheden gebruikt om direct de elektromotor van power te voorzien, dus zonder tussenkomst van de batterijen. Dit om de elektromotor wat te ontlasten. Een slim systeem maar wel in strijd met wat Chevrolet altijd heeft verteld.

Amerikaanse media spreken van schande en het merk gooit er dan ook een snel een persverklaring uit om het een en ander op te helderen. Chevrolet zegt dat de Volt niet kan rijden zonder elektromotor en dat er dus ook geen directe mechanische verbinding is tussen de 1.4 benzinemotor en de wielen. Chevrolet verontschuldigt zich voor het feit dat deze informatie nu pas naar buiten is gekomen maar dat heeft volgens het merk te maken met het langdurige proces van patentaanvragen op het Voltec-systeem.