Subaru boxermotor

Eind dit jaar introduceert Subaru een nieuwe generatie boxermotor. De Forester krijgt de primeur. De nieuwe motor zou 10 procent zuiniger zijn dan de huidige generatie.

Japanse media melden dat Subaru werkt aan een nieuwe generatie boxermotor. Een woordvoerder van moederbedrijf Fuji Heavy Industries bevestigt dat de nieuwe krachtbron aan het eind van het jaar op de markt komt. Volgens het dagblad Nikkei Sangyo gaat het om een viercilinder met een inhoud van 2,0 tot 2,5 liter inhoud. Eerst wordt de Forester van de motor voorzien, daarna zijn de Impreza, Legacy en Outback aan de beurt.

De krant meldt verder dat de nieuwe boxermotor 10 procent zuiniger zal zijn dan de huidige generatie, die al bijna 20 jaar meegaat. Verder zou brandstof bespaard worden door een continu variabele transmissie op te nemen in alle modellen. Ten slotte zou een start/stop-systeem worden toegevoegd.

Het Japanse merk moet het brandstofverbruik en uitstoot van schadelijke gassen verminderen om te kunnen blijven voldoen aan regelgeving in de Verenigde Staten en de Europese Unie. Daarom wil Subaru ook een hybride aandrijving ontwikkelen, die al in 2012 wordt toegepast in een bestaand automodel. De nieuwe boxermotor is hiervoor geschikt. Via samenwerkingspartner Toyota kan Subaru hybride technologie verkrijgen.

In tegenstelling tot andere verbrandingsmotoren staan in een boxermotor de cilinderparen horizontaal en (bijna) recht tegenover elkaar. De compacte motor neemt niet veel ruimte in. Subaru plaatst de boxermotoren dicht bij de bodem zodat de auto een betere stabiliteit en wegligging krijgt. Behalve de benzine-boxermotor heeft het merk ook een diesel-boxer ontwikkeld.