Het motoren-aanbod van de Saab 9-5 wordt verdubbeld door de introductie van drie nieuwe motoren. Ook vernieuwt het merk de krachtbronnen voor de Saab 9-3 van het modeljaar 2011.

De eerste nieuwe motor voor de Saab 9-5 is de viercilinder 2,0 liter TTiD. Deze afkorting staat voor ‘two-stage turbodiesel’ wat wil zeggen dat de motor bij lage toerentallen onmiddelijk trekkracht levert en bij hoge toerentallen veel vermogen. Dat vermogen is maximaal 190 pk en 400 Nm koppel. De krachtbron is leverbaar voor de uitrustingsniveau’s Linear, Vector en Aero. Het dieselverbruik is 6,0 l/100 km (1 op 16,7) en de CO2-uitstoot 159 g/km. Deze dieselmotor is de eerste in Saabs geschiedenis die verkrijgbaar is met het vierwiel-aandrijfsysteem XWD.

De turbo van de nieuwe viercilinder 1.6T-benzinemotor is voorzien van een overboost-functie. Dankzij deze motor van maximaal 180 pk en 230 Nm koppel accelereert de Saab 9-5 in 9,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De 9-5 1.6T verbruikt 7,8 l/100 km (1 op 12,8) en stoot 179 g/km aan CO2 uit. De motor is bestemd voor de Linear- en Vector-uitvoeringen met handgeschakelde zesbak en voorwielaandrijving. Nieuwe motor nummer 3 is de 2.0T BioPower van 220 pk en met 350 Nm koppel. Deze is geschikt voor benzine, evenals bio-ethanol (E85), in iedere mengverhouding. De cijfers ontbreken nog, maar het gebruik van directe injectie en variabele kleptiming moeten het brandstofverbruik en de emissies binnen de perken houden.

De nieuwe Saab 9-5 2.0 TTiD is voortaan te koop vanaf 48.250 euro inclusief btw en BPM. De prijzen van de 1.6T beginnen bij 42.950 euro en die van de 2.0T BioPower bij 50.400 euro. De meerprijs voor de BioPower-uitvoering is dus slechts 500 euro – een bedrag dat makkelijk terug te verdienen valt.

Ook voor de Saab 9-3 introduceert het merk vernieuwde motoren, tegelijk met de bescheiden facelift van het model. De specificaties wijken iets af van de eerder gepubliceerde data. Voor het volledige dieselaanbod wordt voortaan een two-stage turbodieselmotor aangeboden. Deze 1.9 TTiD verschijnt met een vermogen van 130 pk, 160 pk en 180 pk. Daarnaast debuteert een nieuwe 2.0 benzine/BioPower-motor van 163 pk in de 9-3 Sport Sedan, Sport Estate en 9-3X. Deze wordt gecombineerd met XWD.

Met de gewijzigde motoren wordt het brandstofverbruik van het 9-3 gamma verminderd met een gemiddelde van 12 procent voor de diesel-uitvoeringen en van 7 procent voor de benzine-versies. De Saab 9-3 Sport Sedan in Linear- of Vector-uitrusting verbruikt nu 4,5 l/100 km (1 op 22,2) en blaast 199 g/km aan CO2 de lucht in. Voor de 9-3 Cabrio met 1.9 TTiD van 160 of 180 pk zijn de cijfers respectievelijk 5,1 l/100 km (ofwel 1 op 19,6) en 134 g/km CO2. Het modeljaar 2011 is vanaf eind september verkrijgbaar. De prijzen zijn nog niet vrijgegeven.