De gunstige belastingregels voor ‘zeer zuinige auto’s blijven voorlopig bestaan. In de begroting die het demissionaire kabinet op Prinsjesdag presenteert zijn geen wijzigingen opgenomen.

Bezitters en kopers van ‘zeer zuinige auto’s’ blijven voorlopig profiteren van de belastingvoordelen, zoals vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en BPM-korting. Voor zakelijke rijders blijft het 14 procent-bijtellingstarief in tact. Zeer zuinige auto’s zijn benzine- en dieselmodellen die per gereden kilometer minder dan 110 respectievelijk 95 gram CO2 uitstoten.

Dat melden ‘goed ingewijde bronnen’ rond de minister van Financiën vandaag in het Nederlands Dagblad. Zij stellen dat in de miljoenennota, die op Prinsjesdag wordt bekendgemaakt, geen wijzigingen zijn opgenomen die de belastingvoordelen aantasten. Het ministerie zelf heeft hier ook nooit gewag van gemaakt.

Sinds VVD-parlementariër Anne Mulder echter voorstelde de voordeeltjes af te schaffen is er onrust ontstaan onder autokopers. Daarop startten de Bovag en stichting Autobelangen een petitie voor meer duidelijkheid over autobelastingen in het algemeen en het behoud van de motorrijtuigenbelasting in het bijzonder. Die lijkt nu op komst – als een nieuw kabinet tenminste geen roet in het eten gooit.

Een woordvoorder van het Ministerie van Financiën zegt over de bestaande regeling: “Het aantal verkopen overtreft onze verwachtingen, de fiscale vergroening lijkt aan te slaan.” Er zouden nu al 200.000 belastingvrije auto’s in ons land rondrijden. In de eerste 6 maanden van dit jaar zijn er 50.000 stuks verkocht. Inmiddels zijn er zeker twintig modellen op de markt die onder de categorie ‘zeer zuinig’ vallen. Deze week nog voegde Citroën de C3 en DS3 e-HDI toe.