Het Koreaanse merk SsangYong wil drie nieuwe modellen introduceren binnen 4 jaar. Daarmee moet het SUV-merk weer winst gaan maken. Zonodig worden de nieuwe modellen in India gebouwd.

In een poging weer winstgevend te worden, wil SsangYong in de komende 4 jaar drie nieuwe modellen introduceren. Het gaat om ontwerpen ‘die nog niet zijn gebruikt’. Dat zei Pawan Goenka gisteren in een interview met het persbureau Bloomberg. Goenka is voorzitter van Mahindra & Mahindra, het Indiase autoconcern dat onlangs een meerderheidsaandeel kocht in SsangYong en het SUV-merk daarmee feitelijk overnam van het Chinese SAIC.

“Het makkelijkst is het kopen van het bedrijf”, aldus Goenka. “Het moeilijkste is om een omslag te bewerkstelligen.” Om kosten te besparen overweegt Mahindra om de nieuwe modellen in India te laten bouwen. Daar zijn de investeringskosten lager dan in Zuid-Korea, de basis van SsangYong.

De Mahindra-voorzitter gaf aan dat het bedrijf daarnaast gebruik gaat maken van SsangYong-motoren voor de pick-ups die het in de Verenigde Staten wil gaan verkopen. Daarvoor heeft Mahindra & Mahindra onlangs toestemming gekregen. Toegang tot technologie en een dealernetwerk waren belangrijke redenen voor het Indiase bedrijf om SsangYong in handen te krijgen. “Een van onze belangrijke strategieën is dat we internationaler worden. SsangYong past daarin.”

De SsangYong Rexton en de Korando C zijn twee modellen die in India gebouwd kunnen worden. Het merk heeft nog geen planning vrijgegeven. Wel wil Mahindra de overname nog dit jaar afronden. In hetzelfde tijdsbestek wil SsangYong 10.000 stuks van de Korando C exporteren. Tot nu toe heeft het SUV-merk 450 exemplaren naar West-Europa verscheept. In ons land heeft de import sinds eind 2008 stilgelegen maar dat verandert binnenkort.