Audi eTron Spyder

Audi laat op de autosalon van Parijs de gloednieuwe A7, de nostalgische Quattro Concept en de futuristische eTron Spyder zien. Verleden, heden en toekomst gaan hand in hand op de Audi-stand in Parijs.

Audi heeft op de autosalon van Parijs het doek afgetrokken van de eTron Spyder. Het design is bekend – Audi liet eerder al de Coupé zien – maar de techniek is anders. Onder het plaatswerk van de conceptcar schuilt hybridetechniek. Dieselhybridetechniek om precies te zijn. Net als bij Hybrid4 van Peugeot drijven de elektromotoren twee wielen aan de dieselmotor de andere wielen, in het geval van de eTron de achterwielen. De eTron verbruik volgens Mark Ogertschnig, woordvoerder van Audi, slechts 2,2 l/100 km.

Een conceptcar die op de eTron lijkt maar een totaal andere insteek heeft is de Quattro Concept. Het ontwerp heeft trekjes van de eerste Audi Quattro en is dan ook een hommage aan dertig jaar Quattro-techniek. Net als in het oermodel ligt er een 2,5 liter motor in de conceptcar, die in dit geval 408 pk levert.

Het belangrijkste nieuws voor de korte termijn is de nieuwe A7 Sportback. “Het begrip Sportback heeft een nieuwe interpretatie bij Audi. De A3 Sportback is nog een soort van stationwagen, met de nieuwe A5 en nu de A7 ligt de nadruk meer op uitgesproken design, sportiviteit en luxe.” Dat is terug te zien in het interieur, waar een fraaie vormgeving wordt gecombineerd met sportieve elementen.

Iets minder in de spotlight staat de A1 met 185 pk, de auto die geen S1 mocht heten. We vragen Ogertschnig of de S1 er, na alle geruchten, nu wel of niet komt: “Ja, hij komt volgend jaar. Ik heb verhalen gehoord over Quattro-aandrijving maar welke motor of hoeveel vermogen de S1 krijgt weet ik nog niet.”