Peugeot HR1

Peugeot heeft op de autosalon van Parijs de HR1 onthuld. De nieuwe ontwerpstijl van Peugeot komt met de HR1 weer een stapje dichter bij het productiestadium.

“De HR1 is geen coupé, geen SUV, het is een beetje van alles wat.” Pierrette van Harten van Peugeot Nederland licht toe waar we de HR1 moeten plaatsen. Om het wat concreter te maken: hij lijkt nog het meest op een compacte hatchback.

De carrosserievorm van de HR1 is eigenlijk niet belangrijk. Het gaat vooral om de designelementen die we in de nabije toekomst op Peugeot-modellen terug gaan zien. Denk aan de koplampen, de vorm van de grille, de boogvormige achterlichten en de vouwen in het plaatwerk aan de zijkant. De SR1 Concept die op de autosalon van Genève stond in maart gaf al een eerste hint naar deze ontwerprichting.

Een leuke gimmick op de HR1 is het stoelconcept. De achterstoelen schuiven als een soort van schelp om de voorstoelen heen, waardoor er veel bagageruimte ontstaat. De aandrijving is van het hybride soort, maar bijzonder in de HR1 is dat de elektromotor is gekoppeld aan een turbobenzinemotor. Die krachtbron, een 1.2 driecilinder, zien we binnenkort al terug op productiemodellen van Peugeot (en Citroën).

Naast de HR1 is de 508 natuurlijk de grote primeur bij Peugeot. De middenklasser zou je kunnen zien als een ‘Franse Audi’. Met name het interieur doet degelijk Duits aan en oogt ook zo. De vanafprijs maakt Peugeot ook direct bekend: 25.850 euro voor de 1.6 VTi sedan.