Mitsubishi Lancer Sportback 2010

De eerder aangekondigde 1.8 Mivec-benzinemotor voor de Mitsubishi Lancer Sportback is nu verkrijgbaar. In de 1.8 Edition Two CVT wordt de vernieuwde motor gecombineerd met Continu Variabele Transmissie en schakelflippers achter het stuurwiel.

Mitsubishi introduceert de nieuwe generatie 1.8 Mivec-benzinemotor op de Lancer hatchback. Deze is voorzien van variabele kleptiming, waardoor hij 12 procent zuiniger is dan de voormalige 1.8. Het benzineverbruik komt daarmee op 6,67 l/100 km (1 op 15); de CO2-uitstoot op 153 g/km. De nieuwe motor levert behoorlijk vermogen: 140 pk en 172 Nm koppel.

De nieuwe 1.8 Mivec wordt geleverd in de Mitsubishi Lancer Sportback ClearTec 1.8 Edition Two CVT. Een hele mond vol, waarbij we ingaan op het laatste woordje. Dat wijst er namelijk op dat de motor (alleen) in combinatie met een automatische, Continu Variabele Transmissie op de markt komt. Deze is verder voorzien van schakelpeddels achter het stuurwiel.

Inclusief lederen bekleding, Keyless Operation System, cruise control en parkeersensoren achter kost de Edition Two 23.299 euro inclusief btw en BPM. Verder blijven van de Lancer Sportback leverbaar de ClearTec 1.6 Edition One en Edition Two. Laatstgenoemde modellen hebben nu energielabel A en komen in aanmerking voor 20 procent bijtelling, terwijl het nieuwe model label B en 25 procent bijtelling kreeg toegekend.

Mitsubishi heeft de gelegenheid aangegrepen om het uiterlijk en interieur van alle drie modellen iets aan te passen (waarvan we overigens nog geen foto’s hebben). De deurpanelen, het dashboard en middenconsole zijn met zachtere materialen afgewerkt. De achterspoiler is wat bescheidener geworden en het kleurengamma is gewijzigd. Voortaan is het Brake Override System – dat extra ingrijpt wanneer tegelijkertijd het gaspedaal en de rem worden ingedrukt – standaard aan boord.