Saab 9-5

Het onvermijdelijke gebeurt. Saab vraagt faillissement aan bij de rechtbank in het Zweedse Vänersborg.

Een lijdensweg van 3 jaar komt ten einde. Saab trekt deze ochtend zelf de stekker eruit nadat de beoogde reorganisatie onder bescherming van schuldeisers is mislukt. Het merk is niet solvabel genoeg om zonder hulp van buitenaf voort te bestaan.

Volgens Saab is het aanvragen van een faillissement de beste – en enige – optie voor schuldeisers, die inmiddels rijen dik staan opgesteld voor de fabriekspoorten in Zweden. Daaronder zijn ook de werknemers, die de laatste twee maanden geen salaris meer hebben ontvangen.

De rechtbank is later op de dag akkoord gegaan met de aanvraag. Er zijn geen andere opties meer over en het ‘plan C’ waarmee CEO Victor Muller nog hoop bood is er niet. Maandag 19 december gaat de boeken in als een trieste dag voor Saab, voor Zweden, voor de dealers, de klanten en eigenlijk ook voor alle autoliefhebbers. De wereld telt weer een eigenzinnig automerk minder.

Update 17.15 uur: Saab-topman Victor Muller heeft een persconferentie gegeven waarin hij de ‘no-attitude’ van General Motors als belangrijkste reden noemt voor de aanvraag van het faillissement. GM zou alle licenties voor het bouwen van de 9-3 en 9-5 intrekken als Saab aan een Chinese partij zou worden verkocht. Dit is ‘de zwartste dag uit zijn leven’. Toch geeft Muller de hoop niet op: “De Zweedse wet biedt de mogelijkheid om een bedrijf opnieuw op te bouwen na een faillissement.”