Ford introduceert een nieuwe instapdieselmotor in de S-Max en Galaxy. De 115 pk sterke 1.6 TDCi is schoner en zuiniger dan het afscheid nemende 2,0 liter blok.

Ford lepelt de 1.6 TDCi nu ook in de S-Max en Galaxy. Bij de twee MPV’s vervangt de 1.6 de 2.0 TDCi, die net als de nieuwe krachtbron 115 pk heeft. Het koppel ligt met 270 Nm iets lager maar daar staan een gunstiger verbruik en CO2-uitstoot tegenover.

Zowel voor de S-Max als Galaxy geeft Ford een gemiddeld verbruik op van 5,2 l/100 km (1 op 19,2), de CO2-uitstoot bedraagt 139 g/km. Dat levert voor de S-Max een B-label op en voor de Galaxy zelfs een A-label. Ford bereikt deze gunstige cijfers niet alleen door de efficiëntere motor, het merk past ook enkele brandstofbesparende maatregelen toe – zoals een start/stop-systeem, actief afsluitbare grille en regeneratieve remmen.

De S-Max heeft 13 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/u te accelereren en bereikt een topsnelheid van 180 km/u. Voor de zwaardere Galaxy liggen deze cijfers op 13,4 seconden en 178 km/u. De prijzen zijn ook al bekend: vanaf 39.299 euro voor de S-Max en 42.839 euro voor de Galaxy.