Het Britse merk MG beleefde deze week haar officiële comeback. Tijdens de herlancering zijn drie modellen gepresenteerd onder het motto ‘Styled, Engineered and Built in Britain’. Met hulp uit China, dat wel.

MG is terug. Nu in Groot-Brittannië, de rest van Europa volgt volgend jaar. Al vanaf april wordt de MG 6 ‘Fastback’ – een middelgrote hatchback – in het Verenigd Koninkrijk aangeboden. In de zomer volgt de sedan-versie. Voor eind 2012 staat de compacte MG 3 gepland, gebaseerd op de MG Zero Concept. Rond die tijd verschijnen de auto’s ook in de showrooms op het Europese vasteland.

Het eerste echte MG-model in vijftien jaar, de MG 6, krijgt voorlopig een 1,8 liter benzinemotor met turbo onder de motorkap. Deze brengt 158 pk voort die worden doorgegeven aan een 5-traps, handmatig te bedienen transmissie. De CO2-uitstoot ligt op 184 g/km. Eind volgend jaar volgt een 1,9 liter dieselmotor die momenteel in eigen beheer wordt ontwikkeld. MG zal de auto hoogwaardiger inrichten dan zijn Chinese evenknie, de Roewe 550. Er verschijnen drie uitrustingsniveau’s die, omgerekend, tussen de 19.000 en 24.000 euro gaan kosten.

De drie modellen zijn deze week aan de pers gepresenteerd. Het opgefriste merklogo en de slogan ‘Styled, Engineered and Built in Britain’ moeten het merk weer associëren met de traditie van het Britse autobouwen. Neem de leus niet te letterlijk want de auto’s worden voor 80 procent in China gebouwd; de uiteindelijke assemblage vindt plaats in Groot-Brittannië. Aan de andere kant, het ontwerp en de techniek van de MG 6 zijn wel ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk.

Na het faillissement van MG Rover in 2005 kwam het merk MG in handen van China’s grootste autofabrikant, SAIC. Deze investeerde circa 55 miljoen euro in de voormalige MG-fabriek Longbridge nabij Birmingham. Nu huisvest dit complex behalve de vierhonderd werknemers van MG Motor UK ook 25 ontwerpers en 275 technici van SAIC’s Europees technisch- en ontwerpcentrum. Zij werken aan nog minstens twee nieuwe modellen, die het merk nog niet wil bevestigen.

Of de door SAIC in ontwikkeling zijnde hybride aandrijvingen ook door MG gebruikt gaan worden is nog niet bekend. In 2011 wil moederbedrijf SAIC tweeduizend auto’s in Groot-Brittannië afzetten. Wanneer Europa volgt moet het aantal op ons continent uitgroeien tot een ambitieuze 40.000 stuks in het eerste jaar. In China blijft het zustermerk Roewe in gebruik.