Ferrari verrast de wereld met de FF. Voor het eerst in de geschiedenis heeft een Ferrari vierwielaandrijving en een shooting break-carrosserie.

Een nieuwe Ferrari is altijd bijzonder nieuws maar de FF verrast in alle opzichten. Om te beginnen met de carrosserie: het is geen coupé maar een zogenaamde shooting break, waardoor de auto aan vier personen een volwaardige plaats moet bieden. De bagageruimte meet 450 liter en kan zelfs worden vergroot naar 800 liter. De FF is getekend door designhuis Pininfarina en vertoont aan de voorkant wel wat gelijkenis met de 458 Italia.

Het is niet alleen z’n uiterlijk waar de FF indruk mee maakt, ook de techniek is bijzonder. Voor het eerst in de geschiedenis heeft een Ferrari vierwielaandrijving. Het 4RM-systeem is door Ferrari zelf ontwikkeld en weegt 50 procent minder dan conventionele 4WD-systemen.

Daar blijft het niet bij, de FF – wat staat voor Ferrari Four – heeft een gloednieuwe 6.3 V12-motor aan boord. Deze indrukwekkende krachtbon produceert 660 pk vermogen bij 8.000 tpm en 683 Nm koppel. De twaalfcilinder is gekoppeld aan een op de achteras geplaatste zeventraps automaat met dubbele koppeling.

De FF weegt 1.790 kilogram, waarvan 47 procent op de vooras leunt en 53 procent op de achteras. Met slechts 2,7 kg/pk is de FF in staat tot indrukwekkende prestaties. Van 0 naar 100 km/u accelereert de Italiaan in slechts 3,7 seconden en hij bereikt een topsnelheid van 335 km/u. Ferrari geeft een verbruik op van 15,4 l/100 km, oftewel 1 op 6,4. De FF is voor het eerst te zien op de autosalon van Genève begin maart.