General Motors plakt niet langer het logo Daewoo op auto’s. Dat heeft het bedrijf officieel bekendgemaakt. Het is begonnen met de introductie van Chevrolet-modellen op de laatste Daewoo-markt ter wereld, Zuid-Korea.

Aan het eind van maart moeten alle modellen die GM Daewoo verkoopt een Chevrolet-badge hebben – uitgezonderd de paar auto’s die het bedrijf nu al onder een afwijkend merk verkoopt. Onderdeel van de operatie is het introduceren van acht nieuwe modellen op de Zuid-Koreaanse markt die wij al langer kennen als Chevrolet. Daaronder zijn de Orlando, Aveo en Captiva maar ook de Camaro en Corvette.

Zuid-Korea is het allerlaatste markt waar het merk Daewoo werd gevoerd. Het is dan ook de thuismarkt van het merk, dat sinds 1982 deel uitmaakte van de Daewoo Groep, een groter industrieel conglomeraat. Inmiddels bezit General Motors een meerderheid van de aandelen van de autotak GM Daewoo. Dit bedrijf blijft nog wel Koreaanse modellen ontwerpen.

Met de wijziging van merknaam wil het Amerikaanse concern een groeispurt bewerkstelligen. Op de Koreaanse markt ondervindt het veel competitie van Hyundai en Kia, die de afgelopen jaren een aantal concurrerende modellen lanceerden. Jonge consumenten kiezen daarnaast steeds vaker voor buitenlandse producten en labels. Inmiddels heeft de merknaam Chevrolet in Zuid-Korea meer status dan Daewoo.

In Nederland is de naamsverandering al zo’n 5 jaar een feit. De meeste modellen in onze Chevrolet-showrooms zijn alweer van Amerikaanse oorsprong.