Peugeot breidt het aanbod e-HDi modellen uit met de 3008 en 5008. Dat betekent dat de 1.6 HDi-motor wordt gekoppeld aan een halfautomaat en een start/stop-systeem.

De bekende e-HDi-techniek vindt zijn weg naar de Peugeot 3008 en 5008. Er zijn al e-HDi-versies van de 308, 508 en diverse modellen van zustermerk Citroën en nu zijn de MPV’s van Peugeot aan de beurt.

Peugeots e-HDi werkt als volgt: de dynamo fungeert ook als startmotor waardoor het herstarten tot 40 procent sneller gaat dan bij andere start/stop-systemen. Er is ook een remenergieregenerator aanwezig en de halfautomatische iTronic zesversnellingsbak zorgt voor een naadloze werking van alle techniek. Onder de 8 km/u schakelt de motor al automatisch uit, om weer aan te slaan als je wilt optrekken.

Dat resulteert in een 15 procent lager verbruik dan de 1.6 HDi’s zonder ‘e’. De 3008 e-HDi heeft een CO2-uitstoot van 122 g/km en kost 32.380 euro. De 5008 stoot elke kilometer 127 gram CO2 uit en heeft een prijskaartje van 32.830 euro. Beide modellen zijn per direct te verkrijgen.