De vijfdeurs Audi A1 is een feit. Vanaf februari 2012 staat de A1 Sportback – tegen een nog onbekende prijs – bij de Nederlandse dealers.

Audi onthult officieel de A1 Sportback, het vijfdeurs broertje van de A1. Behalve de twee extra portieren is de nieuwkomer vrijwel identiek aan de reguliere A1. Hij is 6 mm hoger en breder, daarnaast is de daklijn iets verlengd. Ook heeft de A1 Sportback extra zijruitjes. Het gewicht is licht, vanaf 1.065 kg. De Cw van 0,32 waarborgt de aerodynamica.

Standaard wordt de Sportback geleverd als vierzitter. Zonder meerkosten kan echter een driezits achterbank worden aangebracht. De bagageruimte van de A1 Sportback heeft een inhoud van 270 liter. Die kan, door het neerklappen van de achterbank of -stoelen, worden uitgebreid tot 920 liter.

Bij bestelling kan worden gekozen uit drie TFSI-benzinemotoren en drie TDI-diesels, allen viercilinders, met een vermogen van 86 tot 185 pk. Nieuw is de 1.4 TFSI van 140 pk, waarvan twee cilinders uitschakelbaar zijn bij lage belasting. Deze verbrandt gemiddeld 4,7 l/100 km benzine (1 op 21,3) en valt net als de andere krachtbronnen in de 20 procent bijtellingscategorie.

Standaard wordt de Audi A1 Sportback geleverd met een handmatige transmissie, met vijf of zes verzetten afhankelijk van de gekozen motor. Optioneel is de S tronic-automaat met dubbele koppeling verkrijgbaar. Deze wordt inclusief Hill Hold Assist geleverd. Op bijna alle A1 Sportbacks zit een start/stop-systeem.

Net als bij de driedeurs A1 zet Audi in op een hoogwaardig interieur, waarvoor flink wat optionele accessoires te krijgen zijn. Ook zijn gebundelde features verkrijgbaar, als Ambition Line, Attraction Line, S Line of accessoirepakket. Exclusief voor de A1 Sportback introduceert Audi de lakkleur Samoa Orange. De prijzen voor de Nederlandse markt volgen nog.