In opkomende economieën zijn super-de-luxe auto’s helemaal in. Mercedes-Benz speelt hierop in met de Viano Vision Diamond, de ‘superlatief’ onder de bestelbusjes.

We kunnen er niet omheen: op de gisteren geopende autoshow van Peking staan wel heel veel auto’s uit het topsegment. Verlengde limousines lijken normaal, super-SUV’s zijn in ontwikkeling. Mercedes-Benz denkt nu dat de tijd tijd rijp is om ook de personenuitvoering van bestelauto’s ‘top of the bill’ uit te rusten.

Dat doet het Daimler-merk met de Viano Vision Diamond showcar. Die valt direct op door de twee kleuren waarin hij gespoten is. De deuren en andere onderste panelen in diamant-wit, de rest van de auto in zwart. Die scheiding komt eveneens voor in het interieur. De Viano is van binnen namelijk in tweeën gedeeld: een zwarte chauffeurscabine en een een porcelein-wit passagierscompartiment.

Zo wordt de Viano de limousine onder personenauto-busjes. Dat is ook te merken in de uitrusting. We kennen het zo langzamerhand allemaal wel: weelderige ledersoorten, de duurste audiosystemen, toepassing van goudverf en diamanten, gekoelde champagneglas-houders, het kan niet op.

Interessanter is de aanwezigheid van een W-Lan, een computernetwerk dat het bijvoorbeeld mogelijk maakt om aan een videoconferentie deel te nemen vanuit de auto. Mercedes schreef een speciale app voor de iPhone waarmee alle multimedia bediend kunnen worden. Zo kan het ‘rijdend kantoor’ in een mum van tijd omgetoverd worden in een comfortable loungeruimte. Er zal zeker een markt zijn voor dit soort auto’s.