Mitsubishi Mirage

Mitsubishi heeft de nieuwe stadsauto Mirage officieel gepresenteerd voor de Japanse markt. Na de Aziatische introductie komt de compacte hatchback ook naar Europa.

We zagen de Mirage al eerder, op de Tokyo Motorshow. Inmiddels rijdt Mitsubishi's kleinste al rond in Thailand, waar hij wordt geproduceerd, en vindt het merk het tijd voor de officiële lancering in Japan. Dat is tevens de start voor de wereldwijde distributie, waarbij Europa na Azië aan de beurt komt. In Japan zijn al meer dan vijfduizend stuks besteld want voor Japanse begrippen is de auto zeer zuinig.

Het instapmodel 'E' verbruikt volgens Japanse meetmethoden 1 op 23,2 (4,3 l/100 km), de hogere uitrustingsniveau's 'M' en 'G' doen 1 op 27,2 (3,7 l/100 km). Deze uitvoeringen zijn namelijk standaard voorzien van een start/stop-systeem en een Drive Assist-display dat de bestuurder stimuleert om zuinig te rijden. Het model is opgebouwd uit lichtgewicht maar sterk staal, waarbij vooral de cabine stijf is en de voorzijde bij een ongeval de vrijkomende energie moet absorberen.

De Continu Variabele Transmissie 'sub versnellingsbak' levert betere acceleratie en brandstofverbruik

Mitsubishi biedt - in Japan in ieder geval - slechts een aandrijflijn aan. Die is nieuw en bestaat enerzijds uit een 1,0 liter driecilinder DOHC Mivec-motor, met elektronische kleptiming voor de twaalf cilinders. Deze krachtbron heeft een output van maximaal 69 pk en 86 Nm koppel. Anderzijds is er de vernieuwde Continu Variabele Transmissie, waarbij een zogenaamde 'sub versnellingsbak betere acceleratie en brandstofverbruik levert'. De Mirage heeft een lekker kleine draaicirkel, van 4,4 meter. Ook geeft de fabrikant hoog op van het goede uitzicht dat de stadsauto biedt doordat de zijruit bij de A-stijl laag geplaatst is.

De Mitsubishi Mirage zal in acht lakkleuren te bestellen zijn. We proosten op de nieuwe kleuren Lemonade Yellow Metallic, Pop Green Metallic en Cassis Purple Metallic. Het interieur, goed voor vijf personen plus bagage, wordt uitgevoerd in zwart of zwart/ivoor. De achterbank is in 60:40-verhouding inklapbaar. Een entertainmentsysteem met navigatie(display) zit standaard in de auto. Op de Japanse markt variëren de prijzen (omgerekend) tussen de 10.500 en 13.500 euro; eerder vertelde Mitsubishi Nederland ons dat de Nederlandse prijs bij ‘minder dan 10.000 euro’ zal beginnen. Zodra dit duidelijk is lees je hier meer over in deze rubriek.