De Ford C-Max met 1.0 Ecoboost is vanaf oktober verkrijgbaar. Interessant, maar nog interessanter wordt het als je weet dat deze nieuwe uitvoering in de 20 procent bijtellingsklasse valt.

Dat Ford de 1.0 EcoBoost – die onlangs de prijs Engine of the Year in de wacht sleepte – in de C-Max zou gaan leveren was al bekend. Nu weten we ook wanneer: vanaf oktober. De driecilindermotor maakt van de C-Max de zuinigste en schoonste benzineauto in z’n klasse, op de hybride Prius Wagon na dan.

De cijfers die daarbij horen zijn: een brandstofverbruik van 5,1 l/100 km (1 op 19,6) en een CO2-uitstoot van 117 g/km. Die waarden gelden voor de 100 én de 125 pk versie van de 1.0 Ecoboost in de C-Max. De zevenzits Grand C-Max verbruikt 0,1 liter per 100 kilometer meer en stoot 2 g/km meer CO2 uit.

Tegelijk met de nieuwe Ecoboost-motor introduceert Ford enkele nieuwe features op de C-Max. We kennen ze van de Focus: start/stop-systeem, 'lane departure warning' en 'lane keeping aid', Sync communicatiesysteem, verkeersbordenlezer en automatisch inschakelbare lichten. De prijzen van de C-Max en Grand C-Max 1.0 Ecoboost worden volgende maand bekend gemaakt.