BMW onthult de M6 Coupé en Cabriolet. Met dezelfde onderhuidse techniek als de M5 is de kracht van de M6 flink toegenomen. Maar de high performance car blijft ook een fraai gelijnde auto die geschikt is voor alledaags gebruik.

Laten we maar direct de prestaties noemen: vanuit stilstand bereikt de M6 Coupé in 4,2 seconden een snelheid van 100 km/u (de Cabrio in 4,3 tellen), nog eens 8,4 seconden later (8,8 voor de Cabrio) zit de auto al op de 200 km/u. De top is weliswaar afgeregeld op 250 km/u maar met het M Driver’s Package kan de meter doorgaan tot 305 km/u.

De M6 is dan ook voorzien van de 4,4 liter V8-motor motor met Twin Scroll Turbo-technologie die ook in de M5 ligt. Ten opzichte van de vorige M6 staat deze motor garant voor 10 procent extra paardenkrachten – 560 pk in totaal – en liefst 30 procent extra koppel – 680 Nm, dat vanaf 1.500 tpm al te benutten is. Verder ligt de zeventraps M Double Clutch-transmissie met Drivelogic in de auto, die desgewenst vanaf het stuurwiel met peddels bediend kan worden. De krachten die loskomen worden door het Active M differentieel variabel verdeeld over de achterwielen.

Het performance-karakter komt tot uiting in de vele M-technieken die de nieuwe generatie rijk is. Maar BMW M heeft ook haar best gedaan bij de vormgeving. De Coupé heeft bijvoorbeeld een lichtgewicht dak van koolstofvezel dat versterkt is met kunststof (CFRP), de achterzijde van de M6 is gestroomlijnd en zelfs de aerodynamica van de buitenspiegels en zijskirts is onder handen genomen. Toch zijn nog altijd de elegante lijnen en aankleding van de 6 Serie duidelijk aanwezig.

Dat evenwicht tussen sportief en premium, tussen exclusieve uitstraling en alledaags gebruik is ook aanwezig in het interieur. Natuurlijk zijn er sportstoelen, een dubbelspaaks stuurwiel, speciale instrumenten en meer van de M-divisie; maar evenmin ontbreekt het aan luxe accessoires en veiligheidssystemen. Een hoogtepunt vormt de uitgebreide reeks ConnectedDrive-features met onder meer een Head-Up display met M-specifieke (performance-)informatie, internettoegang, integratie van smartphones en muziekdragers, Surround View, Night Vision met voetgangersdetectie en ga zo maar door. Verder kunnen bestuurders met de M Drive-knoppen hun eigen auto-instellingen opslaan.

We eindigen met goed nieuws over het brandstofverbruik: dat is met ruim 30 procent gedaald in vergelijking met de oude M6. Dat komt onder meer door het standaard aanwezige start/stop-systeem en de EfficientDynamics-technologie. De Coupé heeft nu 9,9 l/100 km aan benzine nodig (1 op 10,1), de Cabrio 10,3 l/100 km (1 op 9,7). De CO2-uitstoot van de twee ligt op respectievelijk 232 en 239 g/km.